IBG Models 72529 1:72 Combat Trainers 2 in 1: PZL P.11a and PZL.23A Karaś

89,99 zł
Ilość
Ostatnie sztuki w magazynie

opis produktu:

IBG Models 72529 1:72 Combat Trainers 2 in 1: PZL P.11a and PZL.23A Karaś

PZL P.11a polski samolot myśliwski

Samolot myśliwski P.11 został zaprojektowany jako rozwinięcie konstrukcji P.6. inż. Z. Puławskiego. Po śmierci Puławskiego w marcu 1931 roku jego główny współpracownik inż. Wsiewołod Jakimiuk przejął kierownictwo nad opracowaniem samolotu myśliwskiego. Konstrukcja P.6 została zmieniona tak, aby można było zastosować silnik o mocy 700 KM. Mimo, że kolejne prototypy były ciągle modyfikowane, producent był w stanie wysyłać je na międzynarodowe zawody lotnicze i osiągać sukcesy: drugie miejsce w International Air Meeting w Zurychu w 1932 r. oraz największą prędkość w National Air Race w Cleveland w USA (samolot został zdyskwalifikowany z powodu nieporozumienia). Konstrukcja PZL została zauważona przez cały świat, co zaowocowało zamówieniami kolejnych wersji samolotu z kraju i z zagranicy.

W 1933 r. opracowano dla polskiego lotnictwa wersję P.11a z silnikiem Bristol Mercury IV. Maszyna ta przeszła próby wiosną tego samego roku, co zaowocowało zamówieniem 30 samolotów, zwiększonym później do 50. Produkcja opóźniła się z powodu zamówienia P.11b dla lotnictwa rumuńskiego, PZL zdołał uruchomić wariant P.11a wiosną 1934 roku. Realizacja całego zamówienia trwała kilka miesięcy i zakończyła się latem tego samego roku.

Eskadry Myśliwskie Polskich Sił Powietrznych używały samolotów P.11a jeszcze w 1939 roku. Brały one udział w wojnie obronnej od jej rozpoczęcia do ostatnich dni i ewakuacji wymuszonej atakiem sowieckim 17 września. Po ewakuacji kilka ocalałych maszyn trafiło do rumuńskich sił powietrznych, gdzie służyły jako samoloty szkolne. Jeden samolot trafił do Sił Powietrznych Węgier, gdzie po próbach wojskowych był używany do wyciągania szybowców w aeroklubie.

Żaden z samolotów P.11a nie zachował się do dnia dzisiejszego.

PZL 23A Karaś

PZL.23 Karaś był polskim lekkim bombowcem i samolotem rozpoznawczym. Seryjną produkcję wersji A rozpoczęto w 1936 roku, zbudowano łącznie 40 samolotów. Wariant B, z innym silnikiem, produkowano w latach 1936-1938, z liczbą 240 maszyn. Samoloty PZL.23B otrzymały dywizjony bombowe i rozpoznawcze polskiego lotnictwa, natomiast maszyny w wariancie A trafiły do szkół lotniczych. Karaś był głównym polskim samolotem bombowym użytym podczas inwazji Niemiec na Polskę we wrześniu 1939 roku. PZL.42 był próbą stworzenia zmodernizowanego zamiennika dla samolotu PZL.23. W 1936 roku zbudowano tylko jeden prototyp.

W pudełku znajdziesz :

  • plastikowe elementy do złożenia 2 modeli
  • modele w skali 1:72
  • instrukcję
  • kalkomanię z oznakowaniem
  • arkusze części fototrawionych

Produkt nowy, w folii, renomowanej firmy IBG Models.

Modele są wykonane z plastiku lub metalu , wymagają samodzielnego złożenia i pomalowania. Pudełko nie zawiera kleju, farbek, pędzelków i widocznych na wizualizacji elementów terenu. Te elementy kupisz oddzielnie w naszym sklepie.

IBG Models

Podobne produkty: