IBG Models 72525 1:72 PZL.P24G in Turkish Service

44,99 zł
Ilość
Ostatnie sztuki w magazynie

opis produktu:

IBG Models 72525 1:72 PZL.P24G in Turkish Service

Samolot myśliwski P.24, podobnie jak P.11, powstał na bazie konstrukcji P.6 zbudowanej przez inż. Z. Puławskiego. Maszyna ta była budowana na eksport, wyposażona w mocny silnik i wykazująca dobre osiągi. Ze względu na umowę licencyjną, zabraniającą reeksportu silników produkowanych w Polsce, wersja eksportowa samolotu musiała być napędzana silnikami znanej firmy Gnome- Rhône. Prace projektowe nad samolotami myśliwskimi dla polskiego lotnictwa i na eksport trwały równolegle, tak więc w obu przypadkach można było zastosować najlepsze możliwe rozwiązania. Dzięki temu produkowany seryjnie P.11a otrzymał statecznik pionowy zaprojektowany dla P.24.

Po zbudowaniu dwóch prototypów P.24 na bazie myśliwca P.7, zakłady PZL zdecydowały, że trzeci prototyp zostanie zbudowany z wykorzystaniem jak największej ilości części z najnowszej wersji myśliwca - P.11c. Trzeci prototyp stał się wzorcem produkcyjnym dla maszyn seryjnych, dzięki czemu P.24 otrzymał elementy ogona i skrzydła z P.11c. Nowy silnik w układzie podwójnej gwiazdy uniemożliwiał uzbrojenie samolotu w karabiny maszynowe montowane w kadłubie, które strzelają przez przestrzeń między cylindrami. Z tego powodu P.24 otrzymał uzbrojenie montowane tylko na skrzydłach, co zrealizowano przez dobudowanie drugiego łoża działowego i wszystkich niezbędnych do niego instalacji. Alternatywnie, zamiast dwóch wewnętrznych skrzydłowych karabinów maszynowych, samolot mógł być uzbrojony w dwa 20 mm karabiny Oerlikon, zamontowane pod skrzydłem w nowatorski sposób, ukryte pod owiewkami osłaniającymi działo i połączenie z rozpórkami skrzydeł.

Udany samolot myśliwski szybko stał się hitem eksportowym i najbardziej rozpoznawalną konstrukcją PZL na świecie. Kupiły go, jako gotowe maszyny lub licencję na budowę, Bułgaria, Rumunia, Turcja i Grecja. Wiele międzynarodowych sił powietrznych zgłosiło chęć zakupu tego myśliwca, jednak wybuch II wojny światowej uniemożliwił dalszą produkcję.

Turcja, jako jeden z głównych odbiorców, zamówiła 40 maszyn P.24A i P.24C oraz wykupiła licencję na budowę kolejnych. Montaż pierwszych 20 samolotów z części sprowadzonych z Polski rozpoczął się w fabryce KTF przy pomocy technicznej specjalistów PZL. Później ruszyła w pełni samodzielna produkcja. Najbardziej zaawansowaną wersję P.24G udało się wprowadzić na linię montażową pod sam koniec pierwszej serii - nie licząc prototypu, zbudowano 4 maszyny tej wersji. Samoloty P.24 weszły do służby już w 1936 roku, stając się trzonem obrony przeciwlotniczej zachodnich obszarów Turcji. Był to pierwszy kraj bałkańskiej Ententy, który wprowadził do służby myśliwce PZL (następne w kolejności były Grecja i Rumunia). Mimo sojuszu z Wielką Brytanią i innymi państwami bałkańskimi Turcja nie przystąpiła do wojny, a P.24 wraz z nowocześniejszymi myśliwcami chroniły jej neutralność aż do 1943 roku, kiedy to ostatnie maszyny wycofano z jednostek frontowych.

Do dziś zachował się tylko jeden egzemplarz PZL P.24, jest on eksponowany w Muzeum Tureckich Sił Powietrznych w Istambule.

W pudełku znajdziesz :

  • plastikowe elementy do złożenia modelu
  • model w skali 1:72
  • instrukcję
  • kalkomanię z oznakowaniem
  • arkusz części fototrawionych

Produkt nowy, w folii, renomowanej firmy IBG Models.

Modele są wykonane z plastiku lub metalu , wymagają samodzielnego złożenia i pomalowania. Pudełko nie zawiera kleju, farbek, pędzelków i widocznych na wizualizacji elementów terenu. Te elementy kupisz oddzielnie w naszym sklepie.

IBG Models

Podobne produkty: